FIZJOTERAPIA DZIECI I NIEMOWLĄT

Fizjoterapię dzieci i niemowląt prowadzi zespół Fizjo-Ten

który tworzy pięć pełnych pasji do swej pracy fizjoterapeutek – z Katarzyną Bal(NDT-Bobath, SI) na czele.

Zespół zajmuje się terapią dzieci i niemowląt borykających się m.in. z :

  • opóźnieniem rozwoju psychomotorycznego
  •  dysplazją stawów biodrowych
  • wzmożonym lub obniżonym napięcie mięśniowe
  •  asymetrią ułożeniową
  • kręczem szyi
  • schorzeniami ortopedycznymi

  • problemami neurologicznymi (mózgowe porażenie dziecięce, wady dysraficzne rdzenia)
  • zaburzeniami integracji sensomotorycznej wraz z diagnozą SI
  • wadami wrodzonymi i genetycznymi
  • wadami postawy
  • poprawa jakości ruchu

Praca z pacjentem opiera się m.in. na założeniach metody NDT-Bobath.

NDT-Bobath to zapoczątkowana przez małżeństwo Bobath w latach 40. XX wieku koncepcja neurorozwojowa. Metoda stosowana jest z powodzeniem u dzieci z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego jak również u dzieci zdrowych, z niewielkimi dysfunkcjami. Usprawnianie według tej metody ma na celu pomóc dziecku z uszkodzeniem mózgu stać się samodzielnym, funkcjonować i wykorzystywać swoje możliwości.


Dzieciom z niewielkimi deficytami ruchowymi pomaga w harmonijnym rozwoju psychomotorycznym, skierowana jest na poprawę jakości ruchu i profilaktykę wad postawy. Usprawnianie według koncepcji NDT Bobath jest szczególnie przydatne w terapii niemowląt i dzieci, ponieważ może być łatwo włączone w ich rozkład dnia. Nie zaburza interakcji matka−dziecko.


Prawidłowo wykonywana pielęgnacja, noszenie dziecka czy zabawa z nim są naturalnym sposobem wspomagania rehabilitacji. Rodzice biorą czynnie udział w planowaniu i przebiegu terapii.

Terapię z zakresu integracji sensorycznej poprzedza

diagnoza przeprowadzona przez certyfikowanego terapeutę. Integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory. Oznacza to, że mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, równowaga , dotyk, czucie ruchu-kinestezja) dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami.

dziecko rehabilitacja

Terapia integracji sensorycznej określana jest mianem

„naukowej zabawy”. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.

rehabilitacja dziecka poprzez zabawę

W uzasadnionych przypadkach wykorzystywana

jest również wiedza z zakresu kinesiotapingu. Plastrowanie wspomaga pracę poszczególnych mięśni i stawów, pozwala na korygowanie ich pracy. Z powodzeniem wspomagają prowadzoną terapię.

Informacje i zapisy:

mgr Katarzyna Bal – 660 534 387